måndag 29 juni 2009

Dagboksblad måndag 29 juni 2009

Tanken idag var att stiga upp klockan 6, promenera hund någon timme, packa ihop grejerna och åka till landet. Men idag var frun ansvarig för morgonfikat och hon steg inte upp förrän bortemot halv sju, så det var inte förrän efter sju vi kom iväg på hundpromenad, och då var det redan varmt. Men i ungefär en timme orkade vi promenera, och sedan gick vi hem och käkade resten av frukosten (den del som vi inte käkade till morgonfikat). Så småningom kom vi i alla fall iväg, och när vi kom till landet åkte vi raskt vidare till Nynäs slott. Dit åkte vi för att fika tillsammans med mina föräldrar. Om man är ute efter gott fika är det inget jag kan rekommendera, men dom hade aldeles utmärkta och billiga räksmörgåsar, så det åt somliga av oss.

Tillbaka på landet gick våra barn till poolen för att bada, och andra av oss satt på altanen och flämtade i värmen. Så småningom blev det dags för middag, och mera bad för våra barn. Dom hade bestämt sig för att stanna kvar på landet några dagar, så efter kvällsfikat var det bara jag och frun som åkte hem. Eller hem förresten, vi åkte till den berömda glasskiosken på Fjällgatan och köpte oss varsin glass. Och eftersom Ia fyller tre år idag, fick även hon en glass. Så det blev ett litet improviserat födelsedagskalas på Fjällgatan, och det tror jag Ia uppskattade.

På vägen hem tänkte jag köpa nödvändiga tillbehör för att kunna göra fläderblomssaft. Själva fläderblommorna hade jag plockat på landet, men det behövs ju även socker, citroner och citronsyra. Och som vanligt; varenda jävla år kommer det som en överraskning för samtliga butiksinköpare att veckan efter midsommar ska halva svenska folket göra fläderblomssaft, och följdaktligen måste både citronsyreproducenter och butiker gå med överkapacitet. Det gick fan inte att uppbringa en endaste liten påse citronsyra i hela Storstockholm. Förbannade åkte vi hem för att konstatera att vi trots allt hade bunkrat en del själva. Följdaktligen kunde jag sätta en sats med fläderblomssaft.

Hemma blev det hundpromenad och sedan TV-kväll tillsammans med Beck. Och en kanna te. Och vad passar bättre nu än att lägga sig? Då kan man kanske gå upp klockan sex i morgon och promenera hund.

Inga kommentarer: