onsdag 17 september 2008

Dagboksblad 17 september 2008

Återigen dags för tjänsteresa, men för ovanlighetens skull inte till Göteborg utan till Gävle. Företagets resebyrå hade bokat biljetter till mig och skickat ett mejl med bokningsnumret. Eftersom jag lever i det digitala samhället skulle det aldrig falla mig in att skriva ut det mejlet, utan jag tar givetvis med mig datorn till centralen, startar den där, plockar upp mejlet, läser bokningsnumret och knappar in det i terminalen, och VIPS får man biljetterna i handen. Att starta datorn går väldigt fort eftersom jag bara sätter den i standby när jag stänger av den. Att starta den från början tar runt 10 minuter med alla specialskript som vårt företag lägger in på alla datorer. Och givetvis, när jag ska plocka upp datorn för att ta fram bokningsnumret hänger sig windows, och jag måste räkna med 10 minuters starttid innan jag får fram bokningsnumret. 10 minuter var ungefär vad jag hade i marginal. Gissa hur glad på en skala jag var.

Jag hann med tåget.

Kvällen var ägnad åt besök i en IOGT-NTO-förening där jag skulle föreläsa om kaffe. Eller i alla fall organisera provsmakning av lite olika sortes kaffe. Det gick väl sisådär med det praktiska kring provsmakningen. För att folk skulle komm i rätt stämning var jag på plats i förväg och rostade kaffe så att det luktade kaffe i hela kvarteret. Jag började med att bjuda på restaurangkaffe, dvs kaffe som stått på kaffebryggaren i flera timmar. ÄCKLIGT! Sedan bjöd jag på föreningskaffe, dvs kaffe från ett paket som stått öppnat i flera månader. JÄVLIGT ÄCKLIGT!! Därefter bjöd jag på mitt standardkaffe, Sibyllans Diplomat, som man av namnet ganska enkelt kan räkna ut att det kommer från Sibyllansk kaffe- och tehandel på Sibyllegatan i Stockholm. Efter det bjöd jag på det svindyra kaffet Jamaica Blue Mountain (800 kr/kg. Jävligt gott, men inte prisvärt) och så avslutade jag med det nyrostade kaffet, gammal Java, inhandlat på Mauritz kaffe på Fredsgatan i Göteborg. Det kostar bara 140 kr/kg, och det är definitivt prisvärt.

Väl hemkommen räknar jag med ytterligare några timmars arbete framför datorn innan man får lägga sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sådär modern med bärbar dator är inte jag.
Har lånat en av brorsan som vi använde på landet i somras, det är första gången vi haft en dator på sommarstället.

Hundblues sa...

N.B. Det är min tjänstedator. Privat är jag inte heller speciellt modern