tisdag 28 juni 2011

Dagboksblad tisdag 28 juni 2011

I ett försök att komma iväg tidigt steg vi upp.....ungefär som vanligt, dvs runt 8. Men det är mycket att stå i, och det är väldigt svårt att komma iväg före 11. Vilket vi inte heller gjorde.

Ungefär tre timmar senare rullade vi in på campingplatsen i Lidköping. I ett ögonblick av sinnesförvirring hade jag för mig att vägen mellan Göteborg och Lidköping går via Vänersborg, vilket hade inneburit att man kunnat stanna där och käka våfflor på kaffestugan som ligger i parken Skräcklan. Men sedan insåg jag att man passerar inte alls Vänersborg, om man inte kör den omvägen. Men det gjorde vi inte.

När vi kom fram var det varmt, och definitivt inte läge att sätta upp förtältet. Efter att ha vevat ner stödbenen, kopplat spillvattenlungan, riggat upp stolarna och röjt rent allmänt i husvagnen kokade jag mig kaffe. Vid en nogrannare genomläsning av informationsbroschyren om campingplatsen visade det sig att dom hade gjort vissa förbättringar sedan förra året. Bl a installerat gratis bredband. (Så synd att jag hann tanka på mitt kontantkortsbredband innan jag läste det.) Men andra nyheter läste vi inte om för sent. Det fanns numer ett hundbad "200 meter" bortanför badplatsen, och ett hundvårdsrum med både dusch och fön. När kaffet var urdrucket beslutade vi oss för att gå och inspektera hundbadet. Vi gick, vad vi trodde var 200 meter från badplatsen, och där såg väl ut ungefär som man kan tänka sig ett hundbad. En otillgänglig strand som inte duger någonting till så "låt oss kalla det för hundbad, så blir hundägarna nöjda". Men vänligt sinnade mot campingplatsen som vi var, tänkte vi att så kan det väl inte vara. Det kan väl inte vara detta de menar. Så vi fortsatte att gå längs vattnet, ca ytterligare 200 meter, men inget som man kan kalla hundbad. Men då kommer en blöt hund mot oss, och en gnista av hopp tändes. Vi kanske inte är så bra på avstånd tänkte vi, och fortsatte i något som i alla fall vi skulle kalla ytterligare 200 meter, och sepåfan... Där ligger en fantastisk sandstrand, som är alldeles full med hundar. DET KALLAR JAG HUNDBAD! Och Ia fick bada. Sedan gick vi hemåt, och med den förnämliga appen RunKeeper på telefonen kan jag mäta upp avståndet till drygt 600 meter. Anlägga hundbad kunde dom, men fan inte mäta avstånd.

Sedan åkte vi och handlade middag, och så hem för att laga middag. Jag campar, alltså grillar jag (jfr Jag tänker, alltså gör jag mig till, eller Jag tänker, alltså finns jag.) Till middag blev det grillad rostbiff och grillad rösti. Sedan sov jag middag. När middagen var färdigsovd visade det sig att disken både var diskat och hunden promenerad. Då hade temperaturen blivit såpass mycket lägre att det utan att totalt dö av värmeslag gick att fälla upp förtältet. När vi hällt ut alla pinnar och plockat fram alla delar av tältduken infann sig ett ögonblick av panik; hur fan gör man. Men efter en stunds funderande kom vi ihåg hur grejerna skulle hanteras, och vips var det klart. Sedan var det Morden i Midsomer, en ny hundpromenad, kvällsmat och så läggdags.

Inga kommentarer: