fredag 17 juni 2011

Dagboksblad fredag 17 juni 2011

En tämligen lugn och fin dag på jobbet blev det. En spontanlunchdate efter ett fackligt möte satt inte helt fel. (Somliga andra var ju upptagna.) Efter jobbet bestämde jag mig för att åka till stan för att köpa te och kaffe på Sibyllans Kaffe- och tehandel. Det regnade. Inget problem egentligen när man kör vespa, i värsta fall blir man bara lite blöt. Jag har åkt till stan många gånger, och jag har åkt inne i stan många gånger de senate 15 åren, men frågan är om jag någonsin har sett en sån jävla blikö in till stan, och så mycket trafik inne i stan. Det stod i princip helt stilla överallt. När jag hade köpt kaffe och te var klockan tjugo över fem. 40 minuter för att ta sig från Östermalm till Norr Mälarstrand och Scandinavian photo på en Vespa för att köpa en trådutlösare till nya kameran borde vara en skitsak. Jag skuffade och knuffade och trängde mig fram genom stan, och jag tyckte det gick ganska bra. Men så småningom insåg jag att det inte gjorde det. När klockan var 4 minuter i sex (och jag således hade fyra minuter på mig innan butiken stängde) och jag upptäcker dels att en jävla buss totalt blockerar korsningen S:t Eriksgatan Flemminggatan, och dels att det formligen vimlar av polisbilar runt mig, var det bara att inse att jag inte skulle greja att komma fram före sex. Bara att rulla hemåt, och konstatera att det fanimej igenproppat i hela stan.
Hemkommen hinner jag inte så mycket mer än ta av mig stället förrän det åter är dags att bege sig mot stan. Denna gång dock med bil. Och med fru. Målet denna gång var en middag på restaurang Buchetto. Det blev lika gott och lika trevligt som det brukar bli när man går dit. När vi käkat klart gick vi en sväng och tittade på Spökparken, och sedan åkte vi hem. Därefter hundpromenad, och så koka lite te (det nyköpta) och titta på ytterligare ett avsnitt av Pappas pojkar tillsammans med äldsta dottern (nyss hemkomen) som är den enda i familjen som förstår storheten med denna underbara serie. Nu ska jag lägga mig och läsa en fototidning.

Inga kommentarer: