torsdag 16 september 2010

Varför blir jag alltid så upprörd på föräldramöten??

För att jag är omgiven av idioter!!!!


Nu har jag återigen varit på föräldramöte. Yngsta dottern har ju bytt skola och går om första året på gymnasiet. (Inte för att hon inte klarade det förra året (hon hade MVG eller VG i samtliga ämnen), utan för att hon inte stod ut i klassen). Så nu var det alltså föräldramöte för förstaårsföräldrarna. Rektorn gjorde, för omväxlings skull ett bra intryck på mig. Det brukar inte rektorer kunna göra. Och detsamma gjorde klassföreståndaren. Dom brukar ha lite lättare, och här gick det galant. Men det som upprör mig, som vanligt, är alla jävla korkade föräldrar. Det var som vanligt några föräldrar som oupphörligt pratade och frågade läraren om massor. Men i princip gick alla frågor ut på att föräldrarna skulle förstå hur de kan ha full koll på sina barns läxor, sina barns eventuella skolkande och sina barns risk för att få IG i något ämne. Dom verkade VÄLDIGT angelägna att det skulle gå bra för deras barn i skolan. Det är bra att dom bryr sig om sina barn, men det kanske är lite sent att vakna upp nu. Vi har aldrig, jag säger ALDRIG haft koll på våra barns läxor. Vi har aldrig frågat om de gjort dem, vi har aldrig varit oroliga för IG-varningar och vi litar fullständigt på att våra barn närvarar på samtliga lektioner. Däremot har vi en massa andra sätt, ända sedan våra barn varit nyfödda, brytt oss om dem på alla tänkbara sätt. Men vi har aldrig tänkt åt dem. Curlingföräldrar? Jajjamensan, vi har visat var borsten står och hur den används. Och när det behövts har vi tipsat lite från läktaren. Hur det gått? Äldsta dottern gick ut gymnasiet med MVG i alla ämnen utom ett.

Inga kommentarer: