söndag 30 maj 2010

Dagboksblad söndag 30 maj 2010

Vaknade med ett ryck av att i princip campingens alla jävla hundar (utom vår egen förstås) hade fått fnatt, och lyckats få igång varandra. En kanonstart på morgonen när ett 100-tal hundar går igång och vrålskäller. Men det var inga problem att somna om.

Vaknade sedan lite för sent, Mannheimer och Tengby hade redan börjat på radion. Drack morgonkaffe, låg sedan och halvslumrade en bra stund, men bortemot klockan 10 var det dags för frukost. Sedan tog vi en lång och stärkande hundpromenad. Solen sken och det var väldigt skönt. Väl hemma bestämde vi oss för att göra det som egentligen var helgens huvudaktivitet. När vi köpte vår förra husvagn, som också var ny, köpte vi naturligtvis ett nytt förtält också. På förmiddagen innan vi skulle dra iväg på semester för första gången med vagnen tänkte vi att vi lite hastigt skulle se hur man fäller upp förtältet. Det är ju en inte alldeles komfortabel situation att stå på en camping med en massa åskådare som ska titta när man för första gången fäller upp sitt förtält. Till vår häpnad upptänkte vi när vi stod där på garageuppfarten, att det fattades fästen på vagnen för förtältet. Det hade husvagnsnasaren glömt att montera. Det blev ett ilsket samtal till affären och han lovade motvilligt att fixa det. Tur, annars hade vi varit utan förtält hela första semestern med den vagnen. Därför ville vi prova nya förtältet och nya vagnen i god tid före semestern. Så det tog vi oss för.

Efter en hel del meckande, tänkande, stönande och pustande kunde vi konstatera att förtältet passade och inget verkade fattas. Då rev vi raskt ihop skiten för det hade seglat in mörka moln över Österby. Och tur var det, för när vi stuvat in alltihop kom det en störtstkur. Det blev en mysig förmiddagsfika i den varma och goa husvagnen medan regnet smattrade mot taket. Snacka om kontraster. När vi kom hem från promenaden och skulle börja resa tältet slängde vi in hunden i husvagnen. En husvagn som var väldigt varm. Mao ett utmärkt tillfälle att prova om kylanläggningen fungerade. Det gjorde den.

När vi hade fikat klart hade det i princip slutat regna, så vi plockad ihop alla grejer och kopplade vagnen på bilen och drog, och hemma var vi runt en och en halv timme senare. Tömde raskt husvagnen och åkte och handlade middag. Efter middagen var det hundpromenad, och sedan hjälpte jag yngsta dottern lite med ett skolarbete. Hon ska i ämnet kultur- och idéhistoria gräva lite djupare i Rockabilly, både kulturen och musiken, både idag och när den uppstod. När detta var gjort var det fikadags och så tittade vi på ett inspelat avsnitt av så ska det låta. Nu har jag hamnat framför datorn för att plocka in och titta lite på bilderna från helgen, och sedan är det faniemj läggdags.