fredag 14 maj 2010

Dagboksblad fredag 14 maj 2010

Väcktes halv sju av att några jävlar stod och sjöng i mitt sovrum, men just innan jag tänkte be dem dra åt helvete kom jag på att det kanske betydde något. Det kanske var mig dom sjöng för, och vips kände jag mig ett år äldre., och så kom jag på att jag fyllde år. Då ska man uppvaktas med fika på sängen, och jag ska ha nyplockade gullvivor på min bricka. Jag fick sedermera höra att sången, som aldrig annars förekommer i vår familj i sådana sammanhang, var plan B. Plan A är numer att låta Ia hoppa upp i sängen och väcka den som fyller år. I vanliga fall är Ia portförbjuden i sovrummet, men födelsedagar till ära brukar hon få komma in där. Men i morse hoppade hon först upp i fruns säng, och när dom skulle ha henne att väcka mig kröp hon in under min säng. (Jävla hund!)

Fredag efter kristihimmelsfärdsdagen, är årets enda klämdag på mitt jobb, så jag har varit ledig idag. Passade bra, för jag hade en del att baka till kvällens kalas. Först var jag emellertid tvungen att åka och köpa strösocker. Sedan började jag baka marängtårta med citronkräm och marängtårta med chokladkräm. Barnen, som var hemma bägge två dagen till ära, hjälpte till, och bakade hallongrottor. Och så bakade jag kokostoppar. Sedan tog jag Vespan och drog till stan.

Jag hade fått en present av frun (en fotobok). Det var definitivt helt rätt bok, precis den boken bara skulle jag ha. Problemet var att jag redan skaffat den, fast det visste hon inte. Så jag drog till stan för att byta boken. I stället blev det Anne Lebovitz bok På Uppdrag. På vägen hem svängde jag förbi espressobaren Primafila (såklart) och fick mig en espresso. Sedan hem för att laga middag och förbereda kalaset.

Kalaset blev lyckat trots att fler vänner hade behagat lämna landet och inte kunde komma. Bortemot halv elva eller nåt sånt gick sista gästerna, och det blev lite bildbehandling innan det var läggdags.

2 kommentarer:

Suswic sa...

Grattis på födelsedagen i efterskott då :) Jag tror Ia kände på sig att du inte var alltför glad att bli väckt i ottan på årets enda klämdag och gjorde det enda rätta!

Hundblues sa...

Tack snälla du.

Njae, det förhåller sig faktiskt såhär. Att ha hund i sängen är alltid mysigt, och bli väckt av en blöt puss är himmelriket. Men av förebyggande allergiskäl har vi inte hund i sovrummet i vanliga fall, så jag måste säga att jag blev lite besviken på Ia.