söndag 9 november 2008

En fullständig katastrof med positiva inslag

Så har då årets matmässa, Det goda köket, besökts. Ett besök som man kan fundera på hur nödvändigt och lyckat det var. Jag har ju haft för vana att besöka detta evenemnag under ett stort antal år, och jag tycker mig ha sett en trend under de senaste åren. I år är trenden mycket tydligt. Det är inte bara inbillning. Matdelen minskar och dryckesdelen av mässan ökar. Och det är ju inte mjölk och äpplejuice som är de dominerande måltidsdryckerna. Ganska tråkigt tycker jag, som är mer intresserad av mat än dryck. Eller snarare skiter fullständigt i alkoholhaltiga drycker. Frågan är vad denna omsvängning egentligen betyder. Vi vet ju redan att det säljs fler kokböcker än någonsin och att det lagas mindre man än någonsin. Om vi sedan låter det som vi kallar matinresse främst handla om det vi dricker till den mat vi inte lagar, vad händer då i samhället? Dessutom blev jag sur för att jag fick stå i kön över en kvart för att komma in. Men turligt nog blev jag antastad av en sån där marknadsundersökare som ville veta vad jag tyckte om mässan, och då fick jag ju möjlighet att säga vad jag tyckte om både entrékassorna och balansen mat-dryck. Men allt var inte katastrof. Den nya svenska boken Tryffel (som var recenserad i senaste numret av Hundsport) fanns nästan till försäljning. Dvs, det fanns ett blädderexemplar och så kunde man beställa den. Självklart var jag tvungen att bläddra i den, och det var ju underbara bilder på arbetande lagotto, och för all del andra hundar också. Men det finns ju bara en tryffelhund, och det syntes verkligen på bilderna. En lagotto som letar tryffel är som att se någonting i sitt rätta element. Han som sålde boken (eller snarare tog emot beställningen) påståd emellertid att dom använde en labbe till att leta efter tryffel. Lagotton var alldeles för spattig, påstod han. Jag förstår inte alls vad han menade med det. Däremot köpte jag ingen tryffel, fast den bara kostade 650 kr/hg.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ang.kommentaren att en lagotto är spattig.
Du skulle ha sparkat honom på smalbenen eller gett honom en "uppercut" eller .............
läst lusen av honom!!!!!!
BASTA !!!!!

Anonym sa...

spattig Lagotto?? Inte mina inte...men faktiskt så är det sant, mina är INTE spattigare en någon annan hund...vet inte vad jag fått tag på för ex?

Men att du inte köpte någon tryffel när den var så billig;)

Må gott!

Anonym sa...

Googlade och fann ditt inlägg om Vespa. Undrar: har du jämfört din/dina Vespor med andra skotrar. Är de så speciella? Är själv sugen på en. / Tobias

Hundblues sa...

Karin, visst kunde jag sagt honom ett sanningens ord, men hade det hjälpt? Knappast. Och både du och jag vet ju att en tryffelhund är en tryffelhund är en tryffelhund.... även om en labbe också kan vara en fin hund.

Tessan, det är väl lite Cesar Millan över dig, du har väl dominerat dina hundar till kadaverlydnad ;-)

Och du har rätt, jag skulle naturligtvis köpt en rejäl bit tryffel när jag ändå var där.

Hundblues sa...

Tobias, jag vet inte riktigt vilket inlägg du tänker på. Jag har nog skrivit ganska många om Vespor. Men till din fråga, Nix, jag har inte jämfört en Vespa med andra scootrar. Om vi talar om EU-moppar måste jag väl säga att för att man ska köpa en Vespa för 25.000 SEK när man kan få en Baotian för 7.000 SEK, måste man nog vara lite tokig. När man köper en splitter ny Vespa 300 GTS för 59.000 SEK när man man få en lätt begagnad Suzuki 750 Bandit för samma pris, måste man nog vara heltokig. När man köper en Vespa köper man ju inte bara ett tvåhjuligt transportfordon, man köper en hel livsstil. Eller kanske två (både den italienska och den engelska), och man köper en länk till historien. Man köper en Vespa för att det är just en Vespa.

Men faktum är att min Vespa 300 GTS super är helt oemotståndlig.

Anonym sa...

Spattiga lagotto? Ja, det var väl ungefär det en hundförare vid polisen sa, efter att ha provat en lagotto ett tag. Han lämnade tillbaka den. En trevlig hund, sa han, men inte till att leta "kriminella saker".

Hundblues sa...

Näe jag tror inte heller att kriminella element och en lagotto passar ihop. Det är klart, om det kriminella elementet börjar kamma och reda ut tovor i armhålorna på lagotton, då kan han nog få se på skarp hund, men jag är inte säker på att hundföraren kan få det kriminella elementet som han håller på att fånga, att börja reda ut päls.