lördag 1 november 2008

Dagboksblad 1november 2008

Alla helgons blodiga natt dag, vad har en sådan dag bjudit på? Jo morgonfika på sängen, en jävla lång promenad med hunden, köttbullar och stuvade makaroner till middag, Miss Marple till kvällsfikat och en hel del roligt hushållsarbete. Hushållsarbete är i princip aldrig roligt så länge det inte utförs av någon annan, men så var fallet idag. Frun har röjt bland sina kläder och rensat ur garderoben i sovrummet. Och eftersom yngsta dottern just nu gör ett specialarbete i hemkunskap som handlar om Feng-Shui, så vet vi därför att frun att rensat ut en massa dålig och stagnerad energi från sovrummet. Följdaktligen kommer vi att sova mycket bättre framöver. Det kan ju låta väldigt bra, men jag är skeptiskt. På mornarna klockan sex när man måste stiga upp vet jag inte om jag skulle behöva sova bättre, jag är redan så jävla trött man kan bli. Kommer jag att bli ännu tröttare nu så får allt frun lägga tillbaka alla sina kläder. I värsta fall får hon väl trycka in dem under min säng.

I senaste numret av konsums tidning Mersmak var det en artiken om någon bördnörd som driver bloggen http://paindemartin.blogspot.com. Eller förresten han var ingen nörd, däremot alla som ville diskutera jästemperaturer och andra tekniska detaljer hade något nördigt över sig påstod han. Och dessa nördar var företrädesvis män. Baka vårt dagliga bröd har väl i alla tider varit en kvinnosyssla och tämligen oglamoröst, men så fort män börjar med det blir det märkvärdigt och ingenjörsmässigt och nördigt. Hur som helst, i Mersmak fanns ett recept på ett bröd som jag håller på att prova. Man sätter degen på kvällen, låter den jäsa några timmar, bakar ut den, ställer plåten i kylen, och bakar sedan ut på morgonen efter. Jag har satt degen, ska strax baka ut den och sedan baka av den i morgon bitti. Kan ju bli spännande.

I artikeln i Mersmak beskrev Martin (han måste väl heta så med tanke på bloggnamnet) också sin brödvecka. Den börjar på på tisdag onsdag då han börjar känna efter vad för bröd han vill ha till helgen. På torsdagen börjar han sätta fördergar och sånt. På fredagen pysslar han om dem lite, och så kulminerar veckan på lördagen då bröden blir klara. Det tycker jag låter som en sund inställning till brödbak. Den ska jag försöka anamma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste och sparade recept/artikeln om brödkillen men kom aldrig så långt att jag var in på hans blogg, så tack för länken, nu blir det besök.
Blev lite frestad att testa hans surdeg .......

Hundblues sa...

Klart du ska provbaka med surdeg. Det är gott.