söndag 2 november 2008

Dagboksblad 2 november 2008

Söndag betyder oftst bakdag, så även denna söndag. Jag började dagen med att baka av det brödet som omnämndes i förra inlägget (taget från Mersmak). Nybakat bröd är alltid nybakat bröd, men helt nöjd är jag inte. Mer salt (kanske dubbla mängden om man använder havssalt) behövs, och kanske mindre mjöl. Och varför inte piffa upp degen med lite surdeg. Det ska provas nästa helg.

Efter frukosten fortsatte vi med röjandet i huset och frun avslutade sitt garderobsstädande, och jag kokade ihop lite lemon curd. Inte för att jag ska ha det till något särskilt, men det är väldigt gott. Men blandar man smör och socker, och smaksätter med citron kan det ju inte bli annat än gott. Lite senare drog det ihop sig till hundpromenad. Både igår och idag har vi promenerat en del nya vägar. Målet är att det inom vår by, och de närliggande stadsdelarna av kommunen inte ska finnas en gång- eller bilväg vi inte gått på under våra hundpromenader. Men vi har fortfarande en del vägar kvar.

Efter hundpromenad vidtog köksarbete med högsta fart. Sätta in söndagssteken i ugnen (arista, dvs hel fläskkotlett som man gör ett hål i mitten av och fyller med en blandning av vitlök, rosmarin och lite olivolja.) baka biscotti, skala, tärna och steka potatis till middagen samt göra toast till förrätt. Med lite hjälp gick det bra och blev nästan klart i tid. Sedan vete fan vad som hände men jag somnade i soffan.

När jag sovit middag var det dags för ytterligare en hundpromenad. Sedan fika och så tittade vi på en märklig film på TV, Blow up, en engelsk film från 1966. Mycket märklig. Och nu är det läggdags och jag bävar för hur bra jag kommer sova nu när frun städat klart i sin garderob.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ni har varit väldigt flitiga. Hembakat bröd är alltid gott. Det händer att det blir hembakat här någon gång också dock inte varje söndag det hinns inte med. Men jag ska vara glad att det blir nån gång då och då i alla fall. God mat fick ni också lät väldigt smaskigt. Hoppas det smaka bra;)

Anonym sa...

Vilket av bröden gjorde du???????

Hundblues sa...

Breezie, flitiga är bara förnamnet. I alla fall när man känner efter hur trött man är. Då verkar det som vi varit överjävligt flitiga.

Karin, jag bakade frukostbördet, 4dl vatten 4 dl, vetemjöl special, 10 g jäst, osv....