torsdag 6 november 2008

Dagboksblad 6 november

6 november, en dag att fira. Dagen då man borde trycka i sig en Gustav Adolfsbakelse till minne av Göteborgs grundare. Gustav Adolfsbakelsen skapades på konditori Bräutigam i Göteborg. Enligt initierade källor var det en ganska äcklig bakelse. Men bortsett från det borde man trycka i sig ytterligare en Gustav Adolfsbakelse, till minne av Café Bräutigam, en institution i svenskt kaféliv som jag min ringa ålder till trots, faktiskt har upplevt. Jag har även sett tanten som satt hela dagarna på kafét och käkade bakelser och som var orsaken till att skylten "endast tre koppar kaffe per person" sattes upp ovanför kaffekannorna. Jag har också både hört Harry Persson spela piano (det gjorde han där varje dag, utom då hans bror Sonny Persson vikarierade för honom) och sett honom gå runt och småprata med stamgästerna. Det måste ha varit ett av de sorgligaste dagarna i svenskt kaféliv när Bräutigams stängde 1993.

Trots Gustav II Adolfs goda gärning (att grunda Göteborg) och Bräutigams storhet har jag inte käkat någon bakelse idag. Även idag har jag varit på facklig konferens, och när jag kom hem och käkat middag har jag suttit framför datorn och jobbat hela kvällen. Och ytterligare några timmar räknar jag med att det blir.

Inga kommentarer: