tisdag 16 februari 2010

Så jävla dålig chef är jag inte

Igår genomförde jag en så kallad feedback-övning med min personal. Det betydde att min personal, utan att jag var med, svarade på tre frågor. Vad gör jag som är bra, vad vill de se mindre av och vad vill de se mer av. Kanske inte så vansinnigt vetenskapligt, men kan gott och väl duga. Jag har ju ganska bra koll på mina svagheter. Trodde jag. Och styrkorna likaså. Trodde jag. Men lite förvånad blev jag faktiskt. Detta var vad de skrev på lappen "Bra, fortsätt med det":

  • Delegerar
  • Ärlig, uppriktig
  • Rak på sak
  • Insatt i jobbet
  • Bra bollplank
  • Ger frihet under ansvar
  • Stukturerad
  • Flexibel
  • Inte konflikträdd
  • Mån om personalen
  • Kan omvärdera sin åsikt
  • Ger omedelbar feedback

Vår personalman, som var med under övningen, sa i eftersnacket till mig att ovanstående minsann inte är att leka med. Det är ganska fina ord. Så det är väl bara att lapa i sig då.

Svaret på de andra frågorna var egentligen bara skitsaker. Men dom var ju tvungna att komma på något, så då blev det lite flum. Jag känner mig därför rätt nöjd med jobbet just nu.

2 kommentarer:

Avataria sa...

Amen, vafan, varför är inte alla chefer såna? Har mest erfarenhet av chefer som mobbar, som går över lik för att komma framåt själv. All heder åt dej, vännen!

Hundblues sa...

Amen, vafan. visst finns det idoter till chefer, men min erfarenhet är att i alla fall de flesta försöker göra ett bra jobb. Och sådana chefer du beskriver har jag nästan aldrig stött på.