söndag 7 februari 2010

Dagboksblad söndag 7 februari 2010

Vaknade lagom till att få lyssna på Mannheimer och Tengby på radion. Fast det gick inge bra. Efter morgonkaffet inträffade det där tillståndet då man varken sover eller är vaken. I och för sig väldigt behagligt, men lite svårt att lyssna på radio då.

Så småningom masade jag mig upp och satte mig framför datorn för att fortsätta med bildspelet. Frun gick ut med hunden. Jag satte några surdegar och gjorde frukost, och sedan käkade vi den. Så småningom åkte jag, på begäran över till svärmor för att hjälpa henne med hennes dator. (Fan jag kan inget om datorer, varför åker jag på sånt?) Det var något jävla smarthuvve på Tele-2 som hade övertygat henne om att byta sitt fasta bredband (ADSL) mot trådlöst bredband via mobilnätet med ett HSDPA-modem. Smarthuvvet hade sagt att det skulle bli mycket snabbare och billigare. Jävla snack säger jag. Även om HSDPA har en teoretisk hastighet på rundt 7-8 Mbit/s så blir det sällan den hastigheten. Det blir betydligt lägre, och till och med lägre än de 6 Mbit hon hade i sitt fasta bredband. Trolig hastighet runt 2 Mbit/s. Totalt jävla ljug från Tele-2 med andra ord. Men visst, billigare blir det nog, om hon inte laddar mer ner än en viss mängd per månad (1GByte tror jag). Och hon behöver ingen snabbhet, så det funkar säkert. Installationen var i alla fall en skitsak. Sen åkte jag hem.

Hemma fortsatte jag med bildspel och parentationsförberedelse inför årsmötet, och så jagade jag middag mellan varven. På något obegripligt sätt blev klockan kvart över fyra alldeles för tidigt, och jag kom i fullständig tidsnöd. Jag käkade middag med ena handen och laddade över bildspel på bärbar dator med andra handen, och däremellan satte jag två degar. På något märkligt sätt kom vi iväg inte alltför sent, utan hann fram i tid. Kan ju vara bra när det är jag som ska öppna mötet. Årsmötet förlöpte helt enligt plan och dom valde om mig som ordförande. Efter mötet var det fika och sedan var det meningen att mitt bildspel skulle visas. Bilder från IOGT-NTO:s verksamhet under framför allt förra året. Det var av reaktionerna att döma, ett mycket uppskattat bildspel, och sedan åkte vi hem.

Hemma bakade jag ut den ena degen och sedan gick vi på hundpromenad. Hemkomna bakade jag ut den andra, kokade te, och så tittade vi på fredagens På spåret. Nu håller jag på att baka av bröden, och ska bara skriva två bre och sedan hoppas jag att bröden är klara så man kan gå och lägga sig.

Inga kommentarer: