söndag 6 september 2009

Kulturskymningen breder ut sig igen....

....eller är det möjligen bara ungdomen av idag som fan inte kan någonting.

Nu har jag ju fått tag på en riktigt kaffepanna att ha i husvagnen. Då kommer nästa problem. Den förra kaffepannan hade en mindre öppning upptill än den nya, vilket får till följd att bryggtratten nästan ramlar ner i botten på den nya kaffepannan. Det är nämligen en lite speciell bryggtratt, som av främst seglare är mycket eftertraktad. Man kan nämligen sätta den direkt i en termos, vilket passar rätt bra när man brygger kaffe till exempel under en kryss på Nämdöfjärden. Och den extra plastbiten som ska förhindra att bryggtratten trillar ner i kaffepannan har förkommit. Av detta skälet bl a, begav jag mig i eftermiddags ut på en bryggtrattsköparjakt.

För några veckor sedan, när jag var ute på kaffepannejakt såg jag nya bryggtrattar från Melitta, och dom var jävligt snygga jämfört med den tråkbruna vi har hemma. Jag köpte ingen då, men tänkte att det kan man ju kanske göra senare någon gång. Eftersom jag nu behövde en ny bryggtratt till husvagnen tyckte jag det nu blivit dags att göra slag i saken och åka och köpa den där fina bryggtratten från Melitta. Jag såg den på en elgiganten-butik i närheten, så dit begav jag mig. Eftersom jag inte hittade någon frågade jag en personal som verkade jobba där. I alla fall var hon anställd, för det stod Elgiganten på hennes tröja. När jag frågade var dom hade bryggtrattar möttes jag av en blick som vittnade om väldigt låga studieskulder. "Vad är det, menar du såna här" frågade hon och pekade på ett paket med kaffefilter. "Nej, såna menar jag inte, det där är nämligen vad professorerna kallar för kaffefilter" sa jag inte. Men några bryggtrattar hade dom inte. Mycket förbryllad gick jag därifrån, jag hade ju sett dom där för några veckor sedan. För säkerhets skull gick jag in på Ica Maxi som ligger vägg i vägg, och sepåfan, där stod det massor med bryggtrattar och väntade på mig. Troligen var det mitt minne som inte fungerade. Jag minndes att jag varit på elgiganten efter jakt på kaffepanna, och jag minndes att jag vid samma tillfälle sett bryggtrattar, men eftersom jag letade kaffepanna även på Ica, var det naturligtvis när jag var där jag såg bryggtrattarna. Så nu är jag i alla fall ägare av två nya bryggrattar, en till husvagnen och en hemma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gissa om jag känner mig stenålders.
Å andra sidan kunde er yngsta dotter inte ordet överlakan när hon var fem år. Hon skulle sova över och sa: jag vill ha en så där som man har under och viker över.
Ordförrådet förändras när gamla föremål försvinner och nya kommer i bruk. Många gamla svenska ord är dock värda att finnas kvar, speciellt om föremålet eller företeelsen finns. Då är det stolligt att använda swinglish i stället.
Lilla mamma (språkpurist)

Hundblues sa...

Så länge det finns kaffebryggare kommer det finnas bryggtrattar. Och så länge man arbetar i en affär där man säljer kaffebryggare ska man veta vad en bryggratt är!!!!!!

Men det är ju en oförlåtlig brist i vår uppfostran att inte lära ut vad överlakan heter.