söndag 6 september 2009

Dagboksblad söndag 6 september

Dagen började i en varm och skön husvagn (fantasktiskt vad några hundra tusen kan göra för värmekomforten. I den gamla vagnen hade man behövt köra en bullrande fläkt hela natten för att uppnå samma värmekomfort). När det blev dags för morgonpromenad hade det börjat regna. HURRA!! I alla fall, promenad och en del läsande gjorde att förmiddagen fram till förmiddagsfikat gick relativt smärtfritt. Till fikat plockade vi fram de två bullar ur frysen som vi efter besöket på bageriet igår stoppade in där, allt för att få så färska bullar som möjligt till fikat. (Det tricket hade vi aldrig kunnat göra om vi hade bott i tält.)

Efter fikat var det dags att rulla hemåt, och det gick galant. Jag har kommit på knepet med att köra med brett släp. När vägen är obehagligt smal lägger man sig så långt mot mitten så det känns behagligt på högerkanten. De bilar man möter håller sig då gärna så mycket de kan mot sin högerkant och vips får man önskad marginal både på höger- och vänstersidan. (Vad det mötande bilarna tycker skiter jag högaktningsfullt i, så länge de håller undan. Om man möter ett annat brett fordon får man ta till fegknepet, nämligen sänka farten så man törs köra närmre sin egen högerkant.)

När vi kommit hem fanns det inga undanflykter längre. Jag var tvungen att klippa gräsmattan. När det var gjort begav jag mig iväg på min bryggtrattsjakt, och sedan hem och fixa middag och sätta en bröddeg och baka en äpplepaj. Kvällen avslutades således med äpplepaj och lite senare nybakat bröd och te.

Inga kommentarer: