tisdag 17 november 2009

Dagboksblad tisdag 17 november 2009

17 november, vad är det för dag? Småkakornas dag förstås. Det är inte så allmänt känt ännu. Det beror på att det är mina barn, som tillsammans med sin farmor hittat på det. Varför ska inte småkakorna få ha en egen dag när kanelbullen får det.

Dagen tillbringades på Djurönäset med facklig överläggning, men jag hann hem till klockan 7 då själva firandet, eller snarare ätandet av småkakorna började. Jag kan säga att 7 sorters småkakor är jobbigt att få i sig. I synnerhet på fastande mage. Jag hade inte hunnit käka någon middag innan, så magsäcken var inte uttöjd tillräckligt. Trevligt och gott var det hur som helst. Det måste vi göra om någongång. Till exempen nästa år den 17 november. Då är det nämligen småkakornas dag igen.

Det allra mest imponerande med hela detta evenemang var att det i princip yngsta dottern som låg bakom alltihop. En sorts kakor hade hon fått av sin farmor, en sort hade hon fått hjälp av sin syster att baka och resten hade hon bakat själv. Och dom var bra. Mycket bra! Varifrån kan hon ha fått denna talang?

3 kommentarer:

Hanna sa...

Det var inte alls några problem att pilla i sig alla kakor på fastande mage..
Amatör :P

Anonym sa...

Fader P är en god kakbagare! Undrar vem han fått det ifrån?
Lilla mamma
PS tack för mail det värmde DS

Hundblues sa...

Hanna, jag bockar mig inför överheten. 7 kakor, varav en en chocolate chip cookie är RESPEKT!

Saker och ting går i arv, från släkte till släkte, i synnerhet så viktiga saker som kakbakande.