måndag 2 november 2009

Dagboksblad måndag 2 november

Lyckades vara tidigt på jobbet, och ändå ha lämnat hunden på dagis innan. Fick för ovanlighetens skull en lugn förmiddag, toch till och med en tämligen lugn eftermiddag. Förmiddagen ägnades åt att gå igenom ansökningar till en tjänst som projektekonom som jag har haft utlagd på företagets interna jobbsökarsida. Egentligen hade jag redan hittat en jag ville anställa, som hörde av sig till mig via rykten redan innan jag lagt ut jobbannonsen. Men företagets policy är sådan att alla jobb ska annonseras ut, så det var liksom bara till att göra så. Och jag blir förundrad över svaren jag fått. Jag fick 11 svar, och över hälften av de som sökt saknar grundläggande kvalifikationer för jobbet. Jag arbetar i en internationell koncern med engelska som koncernspråk, men jag krävde att man ska kunna flytande svenska för denna tjänst. Det blir liksom lättare då. (Om man söker folk till en mycket speciell tjänst där det är svårt att hitta kompetenta sökande i Sverige är svenska naturligtvis inget krav, men här talar vi om en enklare ekonomitjänst, och sådan kompetens finns i överflöd i Sverige.) Över hälften av de sökande kunde inte svenska, trots att det uttryckligen står som ett krav i annonsen. Koncernens interna hemsida för lediga jobb kan läsas av alla i koncernen i hela världen, och jag hade fått ansökningar från Indien, Pakistan, Kina, Malaysia och Spanien. Och dom kan inte svenska. Jävla puckon! (Fråga inte varför jag skrev jobbanonnsen på engelska. Det är ett koncernkrav.) Å andra sidan är det en beklaglig signal. Det finns massor med folk inom koncernen som inget hellre vill än att komma till Sverige och arbeta. Ett ganska uselt betyg både på deras eget land och i viss mån även på vårt företags sätt att hantera sina anställa i dessa länder. Jag kommer i alla fall att anställa hon som först kontaktade mig.

Kvällen ägnades åt middag, hundpromenad, hundvård, tv-tittande på matakuten och datorarbete. Jag har, dumt nog börjat titta på att förbättra den hemsida för vårt ordenssällskap som jag är ansvarig för. Jag skulle vilja bygga upp den med ramar, så att det alltid finns en menyrad överst på sidan. Kan ju vara lite svårt eftersom jag inte kan html-kodning, och min html-editor inte har stöd för ramar. Men jag har nu pillat en stund, tittat på lite andra hemsidor och en html-kurs på nätet, och jag känner att jag börjar få till det. Det finns dock en del saker jag inte har kläm på än, och jag känner det finns STOR risk att jag inte kan lägga mig förrän jag har löst dessa problem. Varning för sen kväll med andra ord.

Inga kommentarer: