lördag 21 november 2009

Dagboksblad lördag 21 november 2009

Vaknade åtta och tänkte gå ner och göra morgonkaffe. Till min stora glädje upptäcker jag att frun redan är på gång med morgonfikat. Jag sätter på radion och Ring så spelar vi (börjar man bli gammal om man vill lyssna på det? Ja, troligen eftersom det sänds i P4, och P4 är väl medelålderskanalen. Problemet är att Ring så spelar vi och melodikrysset, som ju alltid sänts efter varandra på lördagsmornarna påminner mig om min lyckliga barndom då det liksom var starten på helgen. Och därför vill jag fortfarande lyssna på just de programmen, men det är ju sällan det blir så. ) och strax kommer morgonfikat.

Betydligt senare masar vi oss ur sängarna och käkar frukost och sedan bär det av på hundpromenad. I dagarna har kommunen färdigställt en hundrastgård i närheten av oss, så den gick vi till för att invigningsspringa i den. Dom har byggt den så finurligt kring en av Ias favoritföreteelser. Det ligger ett brunnslock mitt i rastgården, och brunnslock luktar gott och dom måste man därför rulla sig på. Tycker Ia. Tycker inte jag. När Ia var tillräckligt skitig och illaluktande gick vi vidare. Man kan säga att det blev dusch med schamponering när vi kom hem lite senare.

När hunden blivit rengjord begav vi oss till stan. Tanken var att inhandla två viktiga ingredienser för en lycka helg, ett nytt objektiv och lakrits. Dessvärre hade dom inte det objektivet jag ville ha, vilket jag trodde efter att ha kontrollerat lagerstatus på internet. Men jag hade inte riktigt koll uppenbarligen. Jävlar vad sur jag blev. Då åkte vi och köpte lakrits istället. Och sedan till Överjärva gård för att fika. Och så hem och lämna hund och därefter åkte vi och handlade.

Medan middagen kokade till sig satte jag en bröddeg (ja, jag skållade mjölet redan igår kväll faktiskt). Efter middagen bakades den ut och så gick vi på en hundpromenad. Bröden har jag nu bakat av, hunden har blivit kammad, vi har sett inspelningen av gårdagens Doobidoo, jag har satt två surdegar inför morgondagens bak, och nu återstår väl bara djurpolisen, te och det nybakade brödet.

7 kommentarer:

Lena sa...

Tänk om du hade kunnat skicka lite surdeg till mig! Härligt!

Hundblues sa...

Kan jag väl göra. Men inte med e-post, det funkar inte. Då krävs riktig post.

Lena sa...

O, tänk om...
Håller den över postgången?
Jag har beställt Martins surdegsbrödsbok om att baka hemma. Om jag inte lyckas då heller så... vore det fint :)

Hundblues sa...

Klart den håller att skickas via post. (Tror jag) Jag får göra en sudeg som innehåller väldigt mycket mjöl, sedan låta den ligga framme och torka och sedan pulverisera den och stoppa i ett kuvert.

Hundblues sa...

Men det är väl inget svårt att få igång en surdet. Jag minns i och för sig inte, för det var så länge sedan jag gjorde det, men jag kan inte minnas att det var svårt.

Lena sa...

Jag har provat lite olika och det flera gånger. Ett par har man behövt röra om i varje dag och det har inte funnits så mycket att röra i. Någon skulle stå i tre dagar men DET kom jag ihåg på femte dagen eftersom den stod i ett undanskymt hörn i köket.
Jaja, allt är mitt fel!
Nej, klart du inte kan skicka en surdeg! Nu är i alla fall boken på väg. Den du vet "Pain de Martin". Funkar det inte blir jag utan surdeg och jag blir en SUR DEG! Jag som redan är en surkärring, ska jag då bli en sur kärring utan deg?
;)*fniss*

Hundblues sa...

Jag kan VISST skicka en surdeg om du vill.

Pain de Martin är bra. Det borde väl funka. Men problem med degen är väl inget ovanligt att många har.