lördag 7 november 2009

Dagboksblad lördag 7 november 2009

Jag har ju jävligt svårt att låta bli att gå på matmässan när den arrangeras, trots att jag vet att jag blir besviken och förbannad. Det är nämligen så att utställarna av alkoholhaltiga drycker blir bara fler och fler, och utställare av mat och matlagningstillbehör blir bara färre. Och föredragen är heller inte speciellt intressanta. Men jag åkte alltså till Älvsjömässan och Det Goda Köket i morse. Lång kö var det till entren dessutom. Men den stod jag glatt i, för att konstatera att det var om möjligt ännu fler vin- och spritimportörer som ställde ut i år. Men jag smakade mig runt bland ostar, korvar, choklad, knäckebröd och annat intressant. Och det mest slående är ju något man egentligen redan vet, nämligen att ost INTE ska ätas kylskåpskall. Rumstempererad är den mycket godare. Jag köpte mig en ny stekpanna och några knivar, sen åkte jag hem.

Hemkommen åkte vi i princip och handlade och sedan började jag laga middag och sätta en deg till rosenbullar. Fruns syster kom och käkade middag, och sen började vi med lite hundvård. Eller snarare hundpälsvård. När pälsen var vårdad bakade jag ut rosenbullarna och sedan gick vi på hundpromenad. Hemkomna blev det fika, rosenbullsbak, bildbearbetning, och så slutade kvällen med nybakade rosenbullar och te.

Inga kommentarer: