söndag 15 november 2009

Dagboksblad söndag 15 november 2009

Tidigt upp idag också. Efter morgonfikat började jag förbereda middagen, för den skulle jag aldrig hinna laga på eftermiddagen. Till middag var det nämligen tänkt gryta. Burgundisk köttgryta som den heter på svenska. (Orkar inte slå upp hur den stavas på franska, men ni som är intresserade vet vad jag menar.) När den var klar för att stå och puttra i tre timmar var det frukostdags, och sedan bar det iväg till Älvsjömässan för fotomässans skull.

Det blev en lång och mycket givande dag på mässan. Jag tittade på många spännande (och dyra) leksaker (snacka om att fotografering är en materialsport), lyssnade på flera intressanta föredrag och köpte en hel del spännande böcker. Och inte minst, tittade på en väldig massa bilder. Både bra och dåliga.

Framemot halv fem var jag åter hemma, och kunde då lägga sista handen vid köttgrytan. (Den hade inte puttrat sen halv tio då jag satte på den, utan andra hemmavarande hade dragit av den från spisen vid tolvblecket. Jag skar och brynte champinjoner och lät grytan med dessa koka ytterligare en halvtimme, och sedan käkade vi middag. Därpå följde en hundpromenad, och så har jag suttit lite framför datorn, druckit lite kaffe, och strax är det läggdags. Sådetså

6 kommentarer:

Tessan sa...

OJ den mässan hade jag velat gå på!! Jo att fota är inte billigt...eller jo det är det ju om man "bara" ska fota lite till vardags, men så fort man vill ngt mer så kostar det....Jaha då vill man ju ha bra tips nu oxå:)

Du skulle ju ha varit med på min fototävling som jag har på bloggen...men nu är det bara 2 ggr kvat!

Må gott och hälsa hela balunsen!

Hundblues sa...

Tessan, det är dyrt. Inget snack om den saken.

Din fototävling har jag mycket väl sett, men undvikit med flit. Det finns inget jag tycker så illa om som att bli bedömd av andra. Och dessutom skulle jag känna en så stor press om jag var med, så det skulle jag inte klara av. Därför har jag bara tittat på alla andra alternativ, och dom är inte alls dåliga.

Lena sa...

http://ohmansmatovin.wordpress.com/2009/11/15/utvardering-och-analys-av-julias-kottgryta/

*fniss*

Hundblues sa...

Jag är fan helt otrolig. Jag kände igen receptet, och gick rakt på boken i bokhyllan. Det kommer från boken Det goda franska köket.

Lena sa...

Ja, du är helt otrolig!
Den står även i min hylla! Hihi!

Hundblues sa...

En av de bästa kokböcker som gjorts enligt mitt förmenande. Den lär ut grunderna. Inte bara hur utan även varför.