lördag 4 oktober 2008

Dagboksblad 4 oktober 2008

4 oktober, för 25 år sedan, SAF:s manifestationsdag mot löntagarfonter. 4 oktober i år, Hembakningsrådets manifestationsdag för kanelbullar. Retoriken lär oss att det är lättare att få med sig folk för någont än mot något. Vilket bevisas av att jag för 25 år sedan inte steg upp halv fem den 4 oktober för att skriva plakat till demonstrationen mot löntagarfonder, men väl steg upp halv fem i morse för att baka kanelbullar.

När jag satt degen gick jag och la mig igen. Bortemot sju steg jag åter upp för att baka ut bullarna. Sedan gick jag och la mig igen. När det blev dags att baka av bullarna fick frun det förtroendefulla uppdraget, själv hade jag begivit mig till dagens tempelmöte. Vi började klockan 10 med repetition och sedan var det möte klockan 13. Därefter var det middag och sedan dags att åka hem. Familjen hade då redan käkat middag så vi röjde lite inför kanelbullefrossan då några vänner skulle komma.

Yngsta dottern lyckades klämma i sig 10 kanelbullar, en mer än förra året. Sedan har vi tittat på Doobidoo, inspelat från igår, och nu börjar det så smått bli läggdags för de som steg upp tidigt i morse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Här bjöds det på en köpt kanelbulle per person.
10 låter lite mycket, men fler än en hade jag kunnat trycka i mig!

Hundblues sa...

Helena synd om dig som bara får köpta kanelbullar. Men skyll inte på mig längre, det var faktiskt förra året jag stal dina bullar.

Anonym sa...

Bullar är gott och hembakta ska det så klart vara. 10 bullar, hmmm lite mycket men jag kan samtidigt förstå för det är ju så gott. Jag ska kolla om jag får i mig 10 st nästa gång jag bakar ;)
Jag bakade bullar för en och en halv månad sedan och sa då att dom skulle räcka tills lillkillen fyller år den 13/10. Jag fick lov att baka en liter till här för ett tag sedan och när jag i dag tittade i frysen ser jag att jag måste nog baka igen. Den här gången ska jag göra på 5 liter, måste ju räcka :D

Hundblues sa...

Breezie, jag tror att 10 bullar kan man nog få i sig, men det gäller att ha planerat noga och inte käkat för mycket mat innan. När du skrev att du hade bakat bullar undrade jag just hur de skulle kunna räcka till i mitten av oktober.

Anonym sa...

Men hallå!!!! Gå upp kl 04.30....

Kunde du inte planerat på ett annat sätt? Ja, som du förstår är inte det något som skulle falla mig in, :-)

Hundblues sa...

Yvonne, lita på att jag hade försökt hitta alternativ. Men om kravet är färska bullar kan man inte baka dom kvällen före, och jag hade aldrig hunnit på lördagskvällen. Alternativet hade varit att äta bullar som varit frysta, med det lockade inte alls. Sålunda återstod bara alternativet att rusa upp i ottan och sätta degen.