lördag 18 oktober 2008

Dagboksblad 18 oktober 2008

Och inte fick man sovmorgon heller. Frun skulle ha med mig på en hundpromenad, och då gäller det att inte sova bort hela förmiddagen påstod hon. Fan tro´t. I alla fall, efter frukost blev det en nästan tvåtimmarspromenad, och eftersom vi gick förbi golfbanan kunde vi konstatera att det snart borde vara färdigspelat där. Bra, då kan man börja släppa hunden lös så hon får spinga lite.

När hunden var färdiggådd åkte vi iväg till ett närliggande köpcentrum för att köpa en glödlampa. Det låter lite märkligt, men i en av våra lampor vill jag ha en svagt färgad lampa, och det finns inte att få tag i överallt. Förutom glödlampa hittade vi också den perfekta ljuslisten att sätta ovanför diskbänken. Men eftersom vi inte visste hur många meter vi behövde blev det inget köp, men vi fixar det i veckan.

När glödlampa var inhandlad (ja, det blev lite mer också) satte jag mig för att förbereda mig inför tisdagen. På tisdagar arrangerar IOGT-NTO i Sollentuna något som kallas för Kulturkafé för daglediga. Det betyder att varje tisdag mitt på dagen har de kafé med någon slags kulturell underhålling, och på tisdag är det jag som är kulturen. Jag ska spela gitarr och sjunga Bellman står det visst på programmet. Därför ägnade jag några timmar åt att repetera lite texter. Sedan blev det dags att börja förbereda middagen. "Min fader konungen" fyllde år, men i stället för att åka hem till dem och ha en spattig hund lös i deras lägenhet (näe, dom var inte på landet) tyckte jag det var bättre att dom kom till oss. Till middag serverades det Drottningholmskrutong (gratinerad toast med champinjoner och sigelsmör), Cour de filet provancale och chockadmossé, vilket kräver en viss förberedelse.

När föräldrarna så småningom åkt hem var det dags för en hundpromenad och sedan försjönk vi i TV-soffan framför Snuten i Hollywood 3. Himla bra film, utmärkta skådespelarinsatser, et gripande och viktigt manus, fint filmat och en underbar scenografi, jag förstår inte varför inte den filmen fick en enda Oscar när den kom.

Inga kommentarer: