måndag 20 oktober 2008

Dagboksblad 20 oktober 2008

Och så var det måndag igen. Måndag betyder numer mys framför TV:n med Cesar Milan. Fortfarande, inte för att det är bra och vi tror på hans metoder, tvärt om, men för att det är intressant och de diskussioner vi får framför TV:n är givande. Ja, så givande det nu kan bli när man håller med varandra, men ändå. Tyvärr så blev det inte riktigt så idag, för jag var tvungen att öva inför morgondagens gig. Vi tittade bara sista halvtimmen, och sedan råkade vi slå över till TV4 och fick se matakuten. Ett mycket intressant program. Det handlar ju om skolmaten, och hur jävla dålig den är. Bland annat såg vi hur Melker Andersson försökte få mattanterna (vad konstigt det ordet ser ut. Ska man kanske skriva mat-tanterna? Näe, vi delar ju inte ord i svenskan med bindestreck. Vi kanske ska anamma det göteborska ordet i stället; bambatant.) att se på sig själva som kockar, mao höja deras status. Detta är i och för sig inget nytt. Den tanken lanserade Tore Wretman för 20 år sedan i sina memoarer. Men hur bra gick det då? En tant tyckte det var "töntigt" att det skulle stå tre stycken och hacka färsk lök när man kan köpa fryst färdighackad. Och då undrar jag. Varför i helvete jobbar man i ett kök om man inte vill laga mat?????????????? Jag blir så upprörd så jag orkar inte skriva mer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du tar orden ur munnen på mig, vilka idiotiska människor, de som kallas "mattanterna"!!!!!
Jag blir lika förbannad varje gång jag ser dem ............ hur DUM får man va???????????

Hundblues sa...

Jasså du har också sett dem. Och blir lika upprörd. Vad skönt att jag inte är ensam i mina åsikter ;)

Anonym sa...

Jag har ju missat programmet om bambatanterna och kockarna. Jag kanske skulle prioritera det nästa vecka.

ulrika sa...

Kanske det blir så när man är för länge på samma ställe/tjänst. Lite rotation i skolköken vore väl inte så dumt....Eller?
Tänkte oft adå barnen var små och gick på dagis att de som klagade mest var de som hade varit länge i tjänsten o less på sitt jobb. De orkade inte var akvar och orkade inte söka ny tjänst.

Hundblues sa...

Ja Yvonne, klart du måste titta på bambatanterna.

Ulrika, jag tror du har en poäng. Men jag misstänker dessvärre att även sådana som inte gått speciellt länge på samma ställe ändå kan hemfalla åt klagande.