fredag 3 oktober 2008

Dagboksblad 3 oktober 2008

Sent hemkommen i kväll också. Efter middagen åkte jag iväg för att tillsammans med bröder i vårt ordenssällskap träffa det som i föreningssverige skulle kunna kallas för förbundsstyrelse. I ordenssällskapet heter det det högsta rådet. Dom hade nämligen konferens i den kungliga huvudstaden under denna helg. Vi hade några frågor till dem, bl a en som handlade om årsredovisning. Det högsta rådet hade i våras skickat ut direktiv om hur den skulle göras, och vi ifrågasatte det sättet. Efter en stunds diskussion kunde jag inte vara tyst längre utan sa vad jag tyckte. Och det tog som det heter hus i helvete. Han som låg bakom förslaget kände sig tvungen att efter min fråga påpeka att han var auktoriserad revisor sedan 40 år tillbaka, och dessutom certifierad att få revidera kommuner och landsting. Och då undrar jag, vad sa ja egentligen. Han måste ju ha uppfattat det som att jag ifrågasatte hela hans yrkeskompetens, och det gör man tydligen inte ostraffat. Problemet är bara att jag blev inte ett dugg imponerad av hans CV. Jag är väl för dum för att förstå att jag borde blivit imponerad. Dessutom hävdar jag fortfarande att bara för att han är en duktig revisor betyder inte det att hans förslag är bra.

Det hela slutade med att vi nästa år egentligen får göra som vi vill göra, vilket han hävdade att vi fått redan i år, men så tolkade vi inte direktivet. Men det är väl bra att han inser att han har fel. Att han sedan väljer en bakväg ur problemet må väl vara hänt då.

När jag kom hem gick vi en promenad med hunden, och nu är det läggdags. I morgon bitti, runt halv fem ska jag gå upp och sätta en bulldeg, så att vi kan få kanelbullar på kanelbullens dag.

Inga kommentarer: