onsdag 29 oktober 2008

Dagboksblad 29 oktober 2008

Så har onsdagen den 29 oktober 2008 snart gått till ända. För alltid. Det kanske inte gör så mycket, för jag vet inte om denna dag för mig har varit så speciell. Det mest spännande är att jag på min jobbdator byter operativsystem från Windows 2000 (ja jag vet att vi är gammalmodiga) till Windows Vista. Själva uppgraderingen pågår nu över natten, så det blir spännande i morgon bitti och se om allt fungerar som det ska. Fan tro´t.

Jag fick den stora äran att själv promenera hund efter middagen. När jag gick där i godan ro kom det två till synes hälsosamma människor och sprang förbi mig iklädda träningskläder. När jag lite senare passerar ett hus ser jag hur dessa två människor är på väg in i huset, men först står och röker varsin cigarett. Hälsosamt så det förslår. Lite senare passerar jag ett litet gym, och noterar hur folk där inne pröjsar 350kr/månad för att få gå eller springa på ett löpband. Fan, det kan jag göra gratis varje kväll. Dessutom utomhus. Okey, hunden var inte gratis, men man kan väl säga att den liksom ger behållning inte bara den timmen i veckan man promenerar med henne, utan faktiskt hela tiden. Så mitt tips är att lägg hellre pengarna på en hund än ett årskort på ett gym!

10 kommentarer:

Märy sa...

Tycker att det är mycket kloka tankar! Vad är liksom vitsen med att träna och dyl för att stärka sin kropp inför ett långt liv när man sen ställer och drar i sig giftpinnar? Ganska korkat.
Jag å andra sidan ser träning som en ursäkt för att äta god mat och njuta av ett glas vin med gott samvete! (kanske inte heller så klokt)

Hundblues sa...

Jag håller egentligen med dig. Det är väl klart att träning är ett sätt att gottgöra det onyttiga man drar i sig. Men just igår blev det så tydligt och i mitt tycke nästan absurt.

Anonym sa...

Det måste vara fruktansvärt att dra i sig en massa rök när man är anfådd efter en löprunda, blä.
Men varför inte både ha gymkort och gå med hund?

I och för sig betalar jag inte för att gå på gym utan får betalt när jag är där. Det är smart =).
Träna ska man göra för att man tycker det är roligt och att man mår bra av det. Inte för att man tycker att man måste eller som ursäkt för att sedan kunna äta eller dricka något man inte mår bra av.
Tänk på att man ska leva hela livet i samma kropp och att det ska vara behagligt att göra det. Sedan spelar det ingen roll var man vårdar kroppen om det är på ett gym eller i skogen med sin älskade hund.

Anonym sa...

"Rökare är oxo människor men inte lika länge" är ju en gammal klycsha .......
Vista körs i min jobbdator och det funkar alldeles utmärkt, trots varningar av herrn i huset här.
Trevlig helg!!!!

ulrika sa...

Men ÄNTLIGEN nån som håller med!!!!! Har alltid hävdat att jag får bättre och mer regelbunden träning då jag promenar med hunden. Man blir ju gladare också eftersom man alltid har en pigg kompis med sig! TACK ! men så har du ju lagotto också........

Hundblues sa...

Mia, du har liksom fattat det där med gym, ta betalt i stället för att betala. Och inte ska jag döma folk som tränar på gym. Det är väl bra att de tränar på något sätt. Men när jag passerade gymet och såg någon som gick på ett löpband tycktes det mig något paradoxalt i att betala för att få promenera. Men nog är det bättre att träna och äta onyttigt än att inte träna och inte äta onyttigt. Och det viktigaste är ju att man trivs. Men just därför tycker jag det är lite osunt om man går på gym bara för att man är missnöjd med sin kropp, om det är fåfängan mer än lusten som driver en till det.

Hundblues sa...

Karin nu har jag äntligen fått ordning på Vistaeländet, och ja, det fungerar. Trevlig helg själva, vilket inte borde vara så svårt. Jag vet precis hur trevligt det är i Talby Hannah & Co kommer dit. Man har väl varit med förr :)

Hundblues sa...

Ulrika, visst är det roligare att promenera med hund än promenera med löpband. Men jag har kommit på att det faktiskt kan vara motiverat med gym också. Om man bara vill röra på sig av rena hälsoskäl är inget bättre än hundpromenader, men om man faktiskt skulle behöva bygga muskler, till exempel för att inte få så ont i ryggen, är nog gym mer effektivt eftersom det kan fokusera på bara en muskelgrupp. Men såna behov har inte jag.

Anonym sa...

När företagsläkaren frågade om jag tränade, svarade jag glatt; Javisst, jag är ute och går med hundarna flera gånger varje dag.

Då fnös han och sa; Jag frågade om du tränade? Men i och för sig, säger han sedan, det är väl bättre än att ligga på soffan.....

Så var det med det.... där fick jag!!

Hundblues sa...

Men för fanken Yvonne, klart du tränar. Du tränar ju hundarna flera gånger i veckan..... Och där fick läkaren!!!!!