torsdag 3 februari 2011

Dagboksblad torsdag 3 februari 2011

Hade den stora förmånen att ta emot en ny konsult på jobbet idag. En intressant människa som jag tror mycket om. Ska bli spännande att se om konsultfirman återigen har levererat en stjärna. Det har dom nämligen gjort förut. Jag har hittills aldrig fått en dålig konsult. Arbetsdagens höjdpunkt var dock lunchen med en arbetskamrat.

Tidigt åkte jag hem, för att frun och jag skulle hinna åka till stan och käka middag på vår italienska favoritrestaurang innan vi skulle frittera oss med kultureliten på konserthuset. Vi hade köpt biljetter till mina föräldrar till kvällens konstert i julklapp, och våra barn hade köpt biljetter till oss till samma konsert. Det bjöds bland annat Haydns trumpetkonsert i Ess-dur. Det måste vara en av de urjävligaste stycken som finns att spela på trumpet, för jag har aldrig hört någon trumpetare som satt den perfekt. Det är alltid någon ton som brister i någon av de snabba passagerna som finns både i första och sista satsen. Så även denna gång. Men trots det var det ändå väldigt bra. Men jag insåg än en gång varför jag för ungefär 20 år sedan gav upp fiolspelandet lyssnandet av klassisk musik. Den är ju så jävla statisk. En symfoniorkester är som en motor, och så finns det en dirigent som reglerar varvtalet. Det är endast hos dirigenten det finns utrymme för stundens ingivelse. Alla musiker har bara att göra som dirigenten säger. Det blir så statiskt och förutsägbart, och vid kvällens konsert var det bara konsertmästaren och stämledarna i 2:a fiol och altfiol som fick det minsta feeling. Alla andra satt bara och gned på sina fioler som maskiner. Om jag går och lyssnar på Blues eller jazz skapas musiken i samma ögonblick som den framförs. Och det finns utrymme för alla musiker att ta egna initiativ och hitta på något för stunden. Det finns en spontanitet och närvaro som ALDRIG går att hitta i en symfoniorkester. I en stråkkvartet eller en liten barock-ensemble kan det dock finnas, men inte i en hel orkester. Fast det var en bra konsert i alla fall.

Vi hittade en granne på konserten som vi erbjöd skjuts hem, och det blev en trevlig resa med honom. Sedan var det läggdags.

Inga kommentarer: