söndag 13 juni 2010

Dagboksblad söndag 13 juni 2010

Så har denna helg gått till ända. En helg som gått i bröllopets tecken. Först vigsel på Skansen igår och så bröllopsmiddag idag. Och allt precis sådär anspråkslöst som jag gillar. Jag är inte speceiellt förtjust i stora bröllopstillställningar. Vi vet ju att ungefär vartannat äktenskap slutar med skilsmässa, så risken finns att ett stort bröllop kan få en dålig eftersmak. Kom igen när det är dags att fira 20-årig bröllopsdag, det är något att fira. Dom som gifte sig igår har varit tillsammans i 20 år, så detta bröllop var mer som ett 20-årsjubileum. Och det tycker jag är helt OK.

Dagen började med att jag satte mig och bearbetade bilderna från gårdagen. Planen var att gå igenom bilderna och välja ut be bästa, ta dem till fotobutiken och få dem utskrivna på en timme, hämta dem, köpa ett lämpligt album och sedan medföra dessa som en extra bonus till den sedan tidigare inhandlade bröllopspresenten. Det tog tid att gå igenom alla bilder, och tiden gick så fort att jag blev tvungen att välja bilder utifrån de obearbetade bilderna och sedan bearbeta bara just de. Som jag skrev igår, gårdagens väder var perfekt för fotografering. Eller snarare, hade det varit sol hade jag blivit fullständigt knäckt av att hantera det. Nu blev jag bara frustrerad över kontrastskillnaderna mellan vit skjorta och svart kostym. Men det ordnade upp sig. Tror jag.

Det var en mycket trevlig middag med god mat och trevliga människor. Nära hem var det också, vilket var bra, för när festen var slut, hade Ia varit ensam hemma i nästan fem timmar. Fort hem och släppa ut henne i trädgården och ta en första titt på bilderna från middagen. Dessvärre hölls middagen i en lokal som nästan helt saknade dagsljusinsläpp. Det innebar att jag, mot min vilja och övertygelse, emellanåt var tvungen att använda blixt. Blixt ger ett så jävla platt ljus, så sådana bilder är inte roliga att titta på. Och dom går inte heller att rädda i photoshop.

Hunden är nu kvällspromenerad, kvällstet är uppdrucket, och man kan lika gärna gå och lägga sig. Så det tänker jag göra. Nu!

Inga kommentarer: