torsdag 8 april 2010

Dagboksblad torsdag 8 april 2010

Rusade upp tidigt som fan, käkade frukost och masade mig ut till bilen och körde ut till mina föräldrars sommarställe. Där ställde jag bilen och sedan fortsatte jag tillsammans med mina föräldrar bilresan mot Hornborgarsjön. Dom brukar åka dit varje år, mest för skojs skull. Ingen av dom är extremt intresserad av fåglar, men det kan vara en trevlig utflykt. Och eftersom jag aldrig varit vid Hornborgarsjön och sett tranorna tyckte jag det var på tiden. Lagom till lunchen var vi där, och såg att noteringen för gårdagens tranor var 12700. Inget rekord på något sätt, men ändock en ansenlig mängd fåglar. Det var väldigt roligt att se dom landa. När det var dags för landning fällde dom ut landningsställen....

...och sedan var flykten väldigt vinglig de sista metrarna ner till marken, precis som små sportflygplan när dom har lite sidvind vid landning. Vinglar fram och tillbaka men försöker hålla rak kurs.

Man förväntas nog bli lite imponerad av den stora mängden tranor, men jag måste tyvärr erkänna att det blev jag inte. Klart att det var mäktigt att se så mågna tranor, men någon riktig WOW-känsla upplevde jag inte. Det var liksom mest en massa fåglar som gick och betade på marken. Ungefär lika mäktigt som när man på hösten i skymningen ser kråkinvasionen på taken ute i förorterna utanför Stockholm

Men det är klart, det är ju fin natur, och ändå lite mäktigt att höra alla dessa tranor. Dessvärre började det regna väldigt lägligt just när vi käkat lunch och jag tänkte fotografera lite mer. Det blev inga mer bilder, och det var väl egentligen lika bra, för ska man fotogragera tranor (eller fåglar i allmänhet) måste man har rätt utrustning. Och det har jag inte, och tänker inte skaffa mig heller.

Efter lunch och en stunds tittande på tranor, var det dags att åka hemåt igen. 8 timmars biltur för 20 minuters trantittande. Är man dum i huvet? Jodå, för all del, men det tar sig framför allt andra uttryck. Det här var ju roligt.
Hemkommen hade jag att jobba lite samt baka kaffebröd till fredagsfikat på jobbet i morgon. Nu är allt sånt avklarat och det är läggdags.

Inga kommentarer: