lördag 24 april 2010

Dagboksblad lördag 24 april 2010

En lördagsmorgon i husvagnen måste ju börja med ring så spelar vi och morgonfika. Det gjorde även denna morgon. Lite besvärligt när sittgruppen i husvagnen är omgjord till säng, men så blir det ju när man är fler än två som ska sova. Det löste sig i alla fall.

Klockan tio var det avfärd för dagens aktivitet. Jag har egentligen inte reflekterat så mycket över det, men det är ju ändå i en förening för bilåkande som jag är medlem i. Motorförarnas HelnykterhetsFörbund (MHF), ohc deras Campingklubb. Men nu märktes det att det handlade om en motororganisation, eftersom dagens aktivitet var en 9 mil lång tipspromenad med bil. Och diverse spännande sevärdheter på vägen. Det lockade inte att åka tre timmar bil på smala skogsvägar i norra Uppland. Vi tog det lungt, käkade frukost i allsköns ro, och gick sedan på hundpromenad. En sväng ner till byn för att handa kaffebröd på bageriet, det får man inte missa när man är i Österby.

När vi kom hem från promenaden tog jag en sväng med kameran och mitt nya makroobjektiv. Det är inte speciellt lätt att fotografera makro så att det blir intressant. Så jag gav upp och gick hem och fikade i stället.

Eftermiddagen ägnades åt att kratta löv, det ingick i dealen. Vi skulle få stå gratis på campingplatsen om vi hjälpte till att röja inför säsongen, vilket vi alltså gjorde. Efter detta vårbruk var det dags att laga middag, och sedan var det samkväm. På önskemål från ordföranden hade jag tagit med mig elgitarren så att jag skulle kunna spela ihop med en dragspelare som också skulle komma. Det gjorde han, men inte hans dragspel. Dragspelaren var inte riktigt frisk och orkade inte spela. I stället blev jag tillfrågad om jag kunde sjunga några sånger för församlingen. Inge bra, elgitarr och inga texter alls med mig. Med det ordnade sig, jag hittade två sånger av Evert Taube som jag sjöng, och så spelade jag till allsång och så visades det bilder, och pratades.

När vi umgåtts klart gick vi hem och jag begav mig ut på en fotosväng. Simbadets camping är väldigt lockande att fotografera just när mörkret lagt sig. Jag har gjort det förr, och jag gjorde det igen. Sen blev det kvällsmat och lite TV-tittande. Och sedan sova.

Inga kommentarer: