tisdag 5 januari 2010

Dagboksblad tisdag 5 januari 2010

Började dagen med morgonfika, frukost och hundpromenad. Ensam, eftersom frun arbetar. Hemkommen från hundpromenaden åkte jag till MediaMarkt för att möta mina föräldrar och hjälpa dem köpa en ny TV. När TV:n var inköpt begav jag mig åter hemåt för att mecka lite bilder framför datorn.

Bortemot ett åkte jag iväg för att förbereda IOGT-NTO:s traditionella grötfest. Det skulle möbleras för bortemot 70 personer, dukas, värmas gröt, lägga upp smörgåsar och sånt. Det tog några timmar men när det var klart åkte jag hem för att hämta övriga familjen, och så åkte vi tillbaka till grötfesten. Frågan är vad jag ska på en grötfest att göra. Jag är inte speciellt förtjust i gröt, dvs jag äter den inte alls. Men man kan ju umgås med folk. Och man kan fotografera, vilket jag gjorde. Till min stora hög av osorterade och obearbetade bilder kunde jag efter kvällens fest lägga ytterligare 124 bilder. Två tredjedelar kommer jag att plocka bort på direkten när jag börjar arbeta med dem. Ungefär 15 bilder kommer väl att bara bra, och i bästa fall finns det en bild som är riktigt bra.

Eftersom ingen i familjen käkat lunch, och de flesta bara käkat gröt på festen, kände vi ett stort behov av pizza, så den lokala pizzabagaren fick kränga två pizzor till oss, och sedan sjönk vi ner i TV-soffan för att titta på en julklappsfilm, Min bror är enda barnet. Det var en italiensk film. Frun hade fått julklappar i italienskt tema, däribland två filmer. (Den andra var Fellinis Amacord. Den ska vi se på senare.) Dessvärrre somnade jag framför filmen, men den var säkert bra

Inga kommentarer: