lördag 23 januari 2010

Dagboksblad lördag 23 januari 2010

Vad är det för fel på morgonkaffe klockan åtta, Ring så Spelar vi, och sedan frukost och därefter hundpromenad? Egentligen ingenting, så det konceptet körde vi i morse. Efter hundpromenaden begav vi oss iväg för att leta efter skor till mig. Mina gamla skor har, av någon oförklarlig anledning börjat käka skosnören. Jag sliter ut ett par snören på en vecka. Min bedömning är att det är metallöglorna som orsakar detta. Det konstiga är att det inte hänt tidigare. Tanken har slagit mig att det nog handlar om att hitta riktiga skosnören, men efter att ha varit runt i ett stort antal skoaffärer och sportaffärer útan att hitta några rejäla snören, har jag liksom givit upp. Vi begav oss till Flisbergs i Bro, dom brukar ju ha bra skor. Dessvärre hade dom inte det, så vi åkte vidare till Barkarby Outlet, och gled in på Eccobutiken. Och si, där hade dom helt perfekta skor. Men vid en närmare granskning visade det sig att dom hade likadana metallöglor som mina gamla skor (de är också från Ecco), och då ville jag inte ha dem. Men tanken slog mig att Ecco kanske hade egna skosnören som var gjorda för sådana skor, och det hade dom. Så i stället för nya skor köpte jag nya skosnören. Billigare var det. Men man kan ju inte komma hem utan något, och turligt nog behövde jag mer skor. Ett par svarta stadspromenadskor behövde jag också. De gamla är gamla och skulle behöva helsulas. En sådan operation kostar runt 400, vilket var ungefär hälften av vad skorna en gång kostade. Ska det löna sig att helsula om dem måste de alltså hålla i ytterligare tre fyra år, och det tror jag inte de gör. Därför var det dags att köpa nya, och turligt nog hittade jag ett par.

Ett par skor rikare och drygt tusen spänn fattigare åkte vi hem. Hemmavid påbörjades tovutredning på hund och bildarbete på dator. Samt sättning av semlebulledeg och middagslagning. Efter middagen var det dags att baka ut semlebullarna och sedan började vi titta på en film. Frun ville så gärna se filmen Övertalning (baserad på en bok av Jane Austen), men tråkigt nog har vi den bara på VHS-kasset, och bildkvaliteten blir ju därefter.

Ungefär halvvägs in i filmen var det dags att baka av bullarna, och sedan ville Ia gå ut och gå. Så det gjorde vi. Hemkomna var vi väl förtjänta av en semla, och så såg vi klart på filmen. Om en stund börjar djurpolisen på Animal Planet, och sedan kan man nog lägga sig.

Inga kommentarer: