söndag 18 september 2011

Dagboksblad söndag 18 september 2011

Sov lite längre än vanligt idag, men trots detta hann vi med morgonfika före frukost. Efter frukosten arbetade jag vidare med bilderna från gårdagen, röjde en del i drivorna i huset och så satte jag en bulldeg. När jag bakar bullar sätter jag en vetedeg med ganska lite smöte och lite socker i, för att på så sätt få så luftiga bullar som möjligt. Men varenda vetedegsrecept jag läser om innehåller mycket smör, mycket socker och mycket mjöl, så jag bestämde mig för att prova ett sådant.

När degen var satt masade jag mig ut i trädgården. Det var liksom läge att tukta häcken med prakthäggmispel på baksidan av huset. Den var HÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖG. Men det är den inte längre. I stället har vi nu en mindre majbrasa, som nog borde köras till återvinningsanläggningen för trädgårdsavfall.

När majbrasan var klar bakade jag ut bullarna, och sedan åkte vi och handlade. Frun och yngsta dottern släpptes av på vägen till affären så att de kunde springa medan jag och äldsta dottern åkte och handlade. Och så hämtade vi dem på tillbakavägen. Hemkomna lagade jag mat, bakade av bullarna och satte en matbrödsdeg. Middagen bestod av stekta kycklingfiléer och risotto med Karl-Johansvamp. Efter middagen sov jag lite, bakade av bröden, fortsatte med bilderna från gårdagen, fikade och spelade familjespel. Och så därefter, när de flesta i familjen började gå och lägga sig, plockade jag fram jobbdatorn för att hantera en del saker. Nu är det klart, så då återstår bara att slutföra arbetet med gårdagens bilder.

Inga kommentarer: