söndag 13 november 2011

Dagboksblad söndag 13 november 2011

Vaknade tidigt och fikade. Lite senare frukost. Satte sedan kurs mot Älvsjö och matmässan. Då frun tyckte sig vara tvungen att ha bilen, blev det till att ta tåget till Älvsjö. Det gick det också. Som vanligt var det mer vin- än mat-mässa, så det borde jag knappast bli besviken över. Det blev jag kanske inte heller, men det var färre kökstillbehör än vanligt. Men å andra sidan var det mer provsmakning av olivolja än tidigare. Man kunde även få smaka på lite olika balsamvinägersorter. Det var trevligt. För att inte komma hem tomhänt köpte jag en kaffekaraff. Det låter konstigt, och det är det säkert också. Men redan på förra årets mässa, och även i år, stod kafferosteriet Johan och Nyström och serverade kaffe, som dom hade tillagat i denna speciella kaffekaraff. Den funkar så att man viker ihop ett specialfilter, som man stoppar ner i karaffen direkt, utan någon form av bryggtratt. Där häller man kaffet och sedan häller man det varma vattnet ner i filtret, mycket lite åt gången, för att på så sätt utvinna så mycket smak som möjligt. Det blir helt enkelt jävligt gott.

När jag kom hem invigde jag såklart kaffebryggaren. Eller kaffekaraffen. Eller vad den nu ska kallas. Sedan åkte vi och handlade middag, lagade middag, jobbade lite och så spelade familjen spel och fikade. Därefter lite mer jobb, och så läggdags.

Inga kommentarer: