lördag 15 januari 2011

Dagboksblad lördag 15 januari 2011

En fullspäckad dag, så tid för morgonfika fanns inte. Istället steg jag upp alldeles för tidigt och käkade frukost, och begav mig sedan mot stan för att träffa en arbetskamrat som just köpt sig en kamera. Han hade föreslagit att vi skulle gå en fotorunda på stan, och sånt säger man ju inte nej till. När jag parkerade bilen konstaterade jag att det var så tidigt så att espressobaren Primafila inte ens hade öppnat. Illa, för en espresso hade inte suttit fel. Men det blev till att vandra ner till centralen för att möta upp Anders. Och så började vi. Gamla Stan tog oss så småningom till Slussen, där vi käkade räkmacka på Stadsmuseet, och sedan tillbaka till Tegnerlunden. Vi hade lite olika idéer om vad vi skulle fotografera. Anders var mycket inne på vyer, det som i fotosammanhang kallas för City Spaces, och jag var såklart inne på gatufoto, dvs människor. Anders är ny kameraägare och man. Män i allmänhet, och nyblivna kameraägande män i synnerhet talar gärna teknik. Vi som kommit förbi det stadiet (eller inte har råd att köpa den senaste kameran utan får dras med en tre år gammal häck) talar hellre om hur man hittar och fångar intressanta motiv. Men trevligt hade vi, och vi avslutade det hela på Primafila med varsin espresso.

När jag kört hem Anders hämtade jag frun på hennes jobb (Anders bor nästgårds fruns arbete) och så begav vi oss hem till bekanta ute i Årsta. Där blev det först afternoot tea, och sedan suppé med bl a paj och rostbiff. Och däremellan sällskapsspel. Alltihop blandat med otroligt trevlig umgänge. Det vill ju gärna bli så när vi är med. Raskt hade klockan blivit halv elva och det var hög tid att åka hem, vilket vi också gjorde. Hemkomna har det nu blivit en liten stund vid datorn, och nu är det läggdags.

Inga kommentarer: