lördag 18 december 2010

Dagboksblad lördag 18 december 2010

Dagen började tidigt som fan med frukost och hundpromenad. Sedan begav vi oss till Älvsjömässan och hundutställningen Stora Stockholm. Roligt att se en massa fina lagotto, och även en och annan som var, ja inte fulare, men väl ännu längre från rasstandarden än vad Ia är. Och roligt att träffa en massa lagottofolk igen som man inte sett på väldigt länge. Vi hann inte se allt, för jag skulle på dop och frun skulle så småningom träffa en kompis, käka middag och sedan gå på Globen och lyssna på Björn Skifs. Jag satte alltså kurs mot Grekisk-Ortodoxa kyrkan inne i stan, där en arbetskamrats (eller snarare medarbetares; jag är hennes chef) son skulle döpas. Jag var inbjuden lite som vän och lite som fotograf. Jag hade gjort klart att jag gärna kommer, att jag självklart tar med mig kameran, men att jag definitivt inte åtar mig att vara fotograf. Blir det några bra bilder så blir det, men det är inte säkert. Det hela var i alla fall en mycket intressant ceremoni. Prästen talade gammalgrekiska, så varken jag eller någon av de grekiska gästerna förstod något. Däremot såg vi. Vi såg att skvätta lite vatten på huvudet som man gör i Svenska kyrkan, det är bara löjligt. Ska det vara så ska det vara ordentligt. Här sänkte man ner hela barnet i dopfunten, som säkert rymde 25 liter. Det där med dopklänning verkade inte förekomma alls, däremot hade kanske en dopbaddräkt fungerat bättre. Efter själva akten i kyrkan var det middag på restaurang Cypern. På det hela taget är jag lite besviken. Eftersom det var med en massa greker på dopet hade jag väntat mig att få flera av mina fördomar om greker besannade. Fördoma som man framför allt skaffat sig genom att se filmen Mitt stora feta grekiska bröllop. Men så blev det tyvärr inte.

När jag kom hem hade frun dragit iväg till Globen, så jag hade så småningom att gå ut med hunden. Kvällen i övrigt ägnades åt att titta lite på film och jobba lite med bilderna från dagens evenemangt. Lite drygt 300 bilder blev det, så någon bra bild borde jag kunna leverera, som tack för att jag fick komma. Alldeles nyss kom frun hem från Globen, tillsammans med sin kompis som har för avsikt att sova över här. Och nu är klockan mycket.

Inga kommentarer: