fredag 7 november 2008

Nalle Puh bor INTE i sjumilaskogen!!!!!!

Nu har det hänt igen. I dagens Doobidoo påstods att Nalle Puh bor i sjumilaskogen. HAN GÖR SÅ FAN HELLER. Det är Ior och möjligen Ugglan som bor i sjumilaskogen. Den skogen som Nalle Puh bor i har inget namn. Det är ett fruktansvärt missförstånd att alla djuren i historierna om Nalle Puh skulle bo i sjumilaskogen. Och självklart är det Disneyfieringen av Nalle Puh som bidragit till detta missförstånd. Och det beror ju på att i den förenklade Nalle Puh-värld som Disney skapat måste det finnas ett namn på skogen.

Det finns en karta över skogen där Nalle Puh bor, ritad av Ernest Shepherd, som också illustrerade böckerna innan Disney kom över rättigheterna. (Se länk) Där ser man tydligt att 100 Aker Wood (Sjumilaskogen) egentligen ligger bortanför Ugglas hus. Men dessvärre så är nästan alla dessa kartor på Internet rubricerade som om de vore en karta över just sjumilaskogen, vilket de alltså inte är.


Det har till och med gått så långt att det på internet finns massor med sidor om man googlar efter kartor och sjumilaskogen (det finns massor med kartor, ritade av Ernest Shepherd, som också illustrerade böckerna innan Disney kom över rättigheterna) hit

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj då hur ska vi få ordning på det här nu då? ;)

Hundblues sa...

Jag ska läsa orginalböckerna och leta upp texten där det uttryckligen står hur det förhåller sig. Sen ska jag publicera citaten på bloggen.

Anonym sa...

Rätt festligt .......
I eftermiddags när jag satte mig i soffan för att lösa söndagskrysset i lokalblaskan så var det just en fråga om var Nalle Puh bor. Jag törs knappt säga vad svaret var/är ........... men det börjar på sju .......

Hundblues sa...

Karin, jag befarar det värsta