söndag 30 november 2008

Dagboksblad 30 november 2008

Första advent, äntligen får man dricka glögg och tända ljus på allvar. Och det är precis vad vi gjort idag, druckig glögg och tänt ljus. Adventsfika i morse med saffransbullar och tända ljus, ingen dum start på en söndag.

Dagen har ägnats åt hundpromenader och städning i huvudsak. Jag har även bakat kakor. Ingefärskakor smaksatta med cedro-olja. Det kändesl väldigt tomt och tråkigt att inte ha en massa adventsfikagäster, men som tidigare redan konstaterats, det hade jag kanske inte orkat. I alla fall inte orkat baka och städa inför det. När abstinensen blev som värst försökte jag få hit några bekanta i alla fall, men dom kunde inte. Så när paniken var nära att bryta ut ringde frun till sin mamma, så nu i kväll har vi adventsfikat och tittat på Mamma Mia med svärmor.

När filmen var slut gick vi på en hundpromenad. Det var inte så varmt ute, men alldeles vindstilla, och det är i såna lägen jag känner att jag kan gå hur långt som helst. Men tyvärr medger inte tiden det, så det blev bara en halvtimmes promenad. När vi kom hem kokade jag mig lite te. Äldsta dottern hade lyckats komma över lindblomste i veckan, så det provade jag. Det ska ju (enligt Proust) vara madeleiner till lindlomste, men eftersom vi redan dragit i oss alla madeleiner drack jag bara te. Det smakade mest hö, men jag kan tänka mig att den milda hösmaken harmonierar bra med madeleinerna. Nu ska jag strax gå och lägga mig. I morgon ska vi ha en retorikkurs hela dagen för min personal. Det ska bli roligt.

Inga kommentarer: