fredag 21 november 2008

Dagboksblad 21 november 2008

Fredag, och det är inte lätt att vara ensamstående med hund. Efter att ha lämnat hund på dagis påbörjades en, tro´t eller ej, ganska lugn dag. Jag hann till och med äta en lång lunch tillsammans med en före detta arbetskamrat som jag inte pratat någe vidare med sedan i våras. Som tur var hade jag i alla fall så mycket att göra så jag behövde inte sitta och ha tråkigt. Dessutom var jag tvungen att åka från jobbet ganska tidigt. Bortemot halv fyra kvitterade jag ut Ia från dagis, åkte hem, lagade middag, åt middag och begav mig sedan till äldsta dotterns skola. I helgen arrangeras där, som brukligt är så här års, en....tja, ska vi kalla det höstmarknad, eller kanske snarare novembermarknad. I denna marknad är i högsta grad föräldrarna inblandade. Varje klass föräldrar får ett givet ansvarsområde, som sedan delas upp i olika arbetspass. På grund av vårt efternamns begynnelsebokstav har vi hittills alltid hamnat på det sista arbetspasset på söndagen, vilket, ovasett ansvarsområde innebär att städa. Så även i år. Men jag hade ingen lust att städa ett år till, så jag skickade mejl till hela föräldragruppen och frågade om någon ville byta med oss. Till slut fick jag ett svar, så vårt pass blev i stället att på fredag kväll iordningställa "stora salen", vilket jag alltså räknade med att göra när jag kom till skolan. Detta är ju en Waldorfskola där de flesta barnen gått sedan första klass (dottern började där i gymnasiet), vilket betyder att alla föräldrar känner alla, utom vi, som inte känner någon. Vi har inte satt vårt barn i den skolan för att vi sökte umgänge med antroposfiskt lagda föräldrar, så vi har liksom inte trängt oss in i föräldragemenskapen. En konsekvens av det är att när jag kommer till skolan har jag ingen aning om vilka föräldrar jag ska arbeta ihop med. Det springer runt massor med föräldrar och förbereder olika saker, men ingen verkade göra just det vår föräldragrupp skulle göra. Jag stod och väntade en stund, jag frågade lite folk, men jag hittade inga att arbeta ihop med, så efter en kvart blev jag förbannad och åkte hem!!!!!

Småningom kom frun hem, och så blev det dags för Doobidoo. Jag kan ju inte hjälpa det, men jag tycker att Claes Malmberg är en stor underhållare, och eftersom han var med i kvällens avsnitt kan man väl säga att det var rätt lyckat.

Nu har jag pillat med lite bilder i datorn, och det drar i hop sig till läggdags. Jag ska bara baka ut de bröd som sedan ska gräddas i morgon och levereras till novembermarknades brödbod för försäljning. Enligt instruktioner som skickats hem till föräldrarna ska bröden vara färskbakade. Jag vet inte riktigt vad det betyder, så det klarar jag nog inte. Dock kommer jag att leverera nybakade bröd, för jag bakar av dom i morgon bitti.

Inga kommentarer: