torsdag 22 december 2011

Dagboksblad torsdag 22 december 2011

Idag har jag haft semester. På riktigt. Vaknade rätt tidigt, drack lite morgonkaffe och körde sedan hunden till dagis och frun till tunnelbanan. Därefter hem och sov i ytterligare någon timme. Därefter iväg till stan, av rent nöjesmässiga skäl. Käkade en frukostsmörgås på Vetekatten, och satt där och funderade över julens budskap. Sedan flanerade jag runt lite i stan, och åkte därefter hemåt. Hemkommen upptäckte jag att rörmokaren hade stängt av vattnet, för att kunna installera handfat och toalett, vilket var bland de sista momenten innan renoveringen av både badrum och toalett kan anses avslutade. När jag inte hade något vatten hemma var det svårt att göra så mycket. Men jag lyckades i alla fall göra en deg till Uppåkrakakorna. Dessa lyckades jag även så småningom grädda. I stället för att göra nytta hemma åkte jag och handlade lite. Hemkommen satte jag en deg till vörtbröden. Och när vattnet så småningom kunde sättas på igen chokladdoppade jag och yngsta dottern de chokladdoppade kakorna som jag bakade igår, och så dragerade vi kokospralinerna med choklad.

Hunden hämtades och maten lagades och åts.Vörtbröden bakades ut och bakades av, och så blev det dags att åka och köpa julgran. Utbudet i år var mindre än vanligt, därför gick det mycket lättare att välja gran. Sedan hemåt och då vidtog pepparkaksbaket. Det är en aktivitet som hela familjen deltar i, och det märks att vi har gjort det förr tillsammans. Det är inte något snack om vem som ska stå var, vem som ska göra vad och hur saker och ting ska göras. Det hela går snabbt och effektivt. Och vips var ett antal hundra pepparkakor bakade, både engelska med ingefära och citronsmak, och mer traditionella. Vi har också promenerat hunden, och nu tänker jag gå och lägga mig.

Inga kommentarer: