fredag 28 mars 2008

Tavastby, Lovisa, Finland

I morgon begravs min frus faster Inger. I augusti 2006 var vi och hälsade på henne i Lovisa, Finland. På fotobloggen finns några bilder från Ingers, och min svärfars föräldrahem i Tavastby, strax norr om Lovisa i Finland.

Jag minns första gången jag besökte Lovisa. Det var på sensommaren 1987, och jag skulle visas upp för släkten. Jag blev mycket väl bemött (förmodligen ansågs jag duga), och vi vart bland annat bjudna ut till Ingers och hennes mans sommarställe strax öster om Lovisa. Det var ett fantastiskt ställe, en strandtomt mot viken som går upp till Lovisa från Finska viken, två hus på tomten, det ena en liten gäststuga och det andra själva sommarstugan. Det var då jag förstod den finska (och för all del även den finlandssvenska skälen. Halva sommarstugan var ett stort allrum inklusive kök, och andra halvan var bastun. Underbart!

(Twinflower, nu har jag i alla fall försökt beskära bilderna kraftigt)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej :)
Tänker inte (orkar inte) läsa din blogg. Läser inga nuförtiden för jag hinner/orkar inte.
MEN:
Vill bara titta in och säga hej och tacka för dina senaste kommentarer hos mig! Tack och ha det jättebra!

Hundblues sa...

Tack för att du tittade in Alma. Du är alltid välkommen, även om det inte blir så ofta. Eller alls.