lördag 22 augusti 2009

Dagboksblad lördag 22 augusti 2009

Så har vi då avverkat första mästarrådskonferensdagen. Saxenborg, IOGT-NTO:s kursgård strax utanför Grangärde ligger väldigt fint så det infinner sig lätt något harmoniskt i kroppen när man är där.

Fler bilder kommer senare. Efter middagen och kvällskonferenspasset var det meningen att vi i sann folkrörelseanda skulle underhålla varandra med något kulturellt. För mig var det en självklarhet att läsa Dan Andersson. (Dan Andersson röjde runt en del i skogarna kring Grangärde.) Men innan vi kom så långt var det andra "kulturinslag". Arne är sjukligt intresserad av krig, krigspsykologi, krigshistoria och berömda personer och deras insatser i olika krig. (DET ÄR INTE JAG!!!!!) Och närmre kultur än så kommer nog aldrig Arne. Arne berättade för oss om en bok han läst som handlade om ..... ja det vete fan, för jag orkade inte lyssna, men jag tror det var bl a om bödlarnas roll och ansvar i andra världskriget. Totalt ointressant och dessutom motbjudande hur intresserade folk (absolut inte bara Arne) är av dylika ämnen.
Därefter blev det något som i alla fall kan kallas kultur, men inte heller det var speciellt intressant. I stället för att bidra med något själv valde Kjell att spela upp delar av en inläsning av Fritjof Nilsson Piratens verk. Det var Hans Alfredsson som läste ett stycke. Det tog en timme. Så himla intressant var det inte, och en timme var alldeles för lång tid. Jag hade hellre sett att Kjell hade gjort något eget. För mig är det viktigt att man vid sådana här kulturevenemang bjuder på sig själv. I övrigt förlöpte vår kulturafton på ett tillfredsställande sätt.
När det blivit läggdags gick några av oss ut på balkongen för att lyssna efter storlomen igen. Men den hördes inte. Däremot hördes något annat fruktansvärt spöklikt. Hur det lät är omöjligt att återge här, men det visade sig vara sångsvanar som flög över sjön Saxen, och så småningom landade i sjön.

Inga kommentarer: