fredag 2 september 2011

Dagboksblad fredag 2 september 2011

Det är inge roligt på jobbet när det är två eller flera möten samtidigt som man borde gå på. Men just så är det på jobbet nu.

Jag har nyligen börjat läsa den smått legendariska boken The Toyota way, som beskriver lite av tankarna bakom Toyotas filosofi, både vad gäller produktutveckling och produktion. Det sista jag läste igår kväll var hur man innan man började utvecklingen av lyxbilen Lexus, gjorde en beskrivning av bilen, hur den skulle uppfattas och lite tekniska parametrar. Det låter ju ganska logiskt, så att alla som är inblandade i utvecklingen har samma uppfattning om vad man ska utveckla. I eftermiddags var jag för första (men troligen inte sista) gången på ett styrgruppsmöte inför starten av ett nyutvecklingsprojekt, och det tog mig inte många minuter att inse att de som hittills varit inblandade hade missat detta viktiga steg. Dom hade ingen gemensam målbild. När jag påpekade det var det några som nickade och höll med, några som skruvade lite besvärat på sig och några som inte ens fattade vad jag pratade om. Tragiskt tycker jag, att det är jag som måste kommma med så självklara frågor och önskemål. Det borde fan de som hittills varit inblandade insett för länge sen.

Efter jobbet åkte vi och handlade middag, och sedan lagade vi till den. Medan fru och barn tittade på något inspelat TV-program promenerade jag hunden. Och hemkommen gjorde vi fika och tittade på Doobidoo. Därefter läggdags med boken The Toyota Way. På måndag ska jag ställa nya besvärande frågor.

Inga kommentarer: