tisdag 30 december 2008

Dagboksblad 30 december 2008

Morgonfika, frukost och hundpromenad? Jajjamensan. Fast hundpromenaden gällde inte mig. I stället åkte jag till stan för att köpa kaffe. Kan ju tyckas lite fånigt att åka till stan för att köpa kaffe när det finns kaffe på närmre håll. Men jag vill dels ha nyrostat kaffe, dels vill jag ha det i hela bönor och dels vill jag inte ha det rostat i dieselrök. Återstår bara att bege sig till Sibyllans kaffe- och tehandel på Sibyllegatan. Dessutom behövde jag få deras almanacka för 2009. Så länge jag kan minnas har en almanacka från Sibyllan hängt på väggen i köket, och detta oavsett vilket kök jag för tillfället har använt. Sedan jag flyttade hemifrån har vi haft deras almanancka på väggen, och jag vill minnas att redan när jag växte upp i Handen hade vi Sibyllans almanacka hängandes i köket. Då går det inte att helt plötsligt vara utan.

När jag ändå var inne i stan fortsatte jag jakten på en enfärgad skjorta i en varm färg, men inte ens affärerna i varken Sturegallerian eller på Biblioteksgatan hade någon intressant skjorta. När jag givit upp letandet vidtog en karaktärsövning. Skulle jag köpa mig en fototidning och gå och sätta mig på Sturekatten och fika, eller skulle jag åka hem. Jag åkte hem. Motvilligt. När jag kom hem lagade jag middag, inte för att det var dags, utan för att det skulle vara gjort.

På eftermiddagen/kvällen var vi bjudna hem till den flera gången nämnda 5-barnsfamiljen, då ett av deras barn fyllde år. När vi käkat middag åkte vi dit, och som alltid är det trevligt att träffa dem, under förutsättning att man inte behöver fundera på om deras barn river vårt hus eller antastar vår hund, dvs att bli hembjudna till dem är perfekt. Vi kom hem rätt sent, så efter lite jox, har det nu blivit dags att knoppa.

Inga kommentarer: